삼십 년 묵은 우정 덕에 오랜만에 영화를 보았습니다. '청원 (Guzaarish).' 인도 영화입니다. 아시아의 대표적 몸짱 배우라는 리틱 로샨과 미스 월드 출신의 아이쉬와라 라이가 주연합니다. 주인공은 천재 마술사로 대중의 사랑을 독차지하다 마술쇼 중 추락해 전신마비가 된 이튼과 그의 간호사 소피아입니다. 영화는 14년간 전신마비 환자로 살아온 이튼과 그를 12년간 보살펴온 소피아의 일상을 보여주며 시작합니다.
리틱 로샨은 이 영화를 위해 실제 환자들과 많은 시간을 보냈다고 합니다. “처음에는 1주일에 한 번씩 6시간을 함께 했다. 그들과 있으며 어떤 일을 겪는지, 어떤 생각을 하는지, 그들이 필요로 하는 것은 뭔지 점점 이해하게 되었다. 그들은 나에게 많은 것을 가르쳐주었다."
마술쇼 장면에서 그가 보여주는 아름다운 몸놀림, 목 이하 전신이 마비된 환자로서 그가 보여주는 고통과 고뇌의 눈빛... 손수건이 펑 젖도록 울었습니다. 장애에 꺽이지 않는 위대한 인간의 모습을 보여주는 장애인들이 홀로 겪어야 하는 고통과 고뇌... 그들의 위대함에 홀리어 그들의 고통을 깊이 인식하지 못했던 게 부끄러웠습니다.
삶은 무엇이고 죽음은 무엇이며 사랑은 무엇인지... 이 영화는 이 해묵은 질문들에 답을 줍니다. 이 영화의 감독은 산제이 릴라 반살리(이하 산제이), 1963년 생이니 아직 50세도 되지 않았는데... 그의 통찰이 놀랍습니다. 그는 '청원'의 감독일 뿐만 아니라 음악감독이기도 합니다. 그는 영화에 들어갈 음악을 먼저 준비한 후에 영화를 만든다고 합니다. 전작인 '블랙(Black)'도 '청원'만큼이나 좋은 영화라고 하는데 저는 아직 보지 못했습니다.
산제이 감독은 왜 전신마비 환자의 인생을 탐구하는 주제를 선택했냐는 질문에 “삶과 가깝지만 별로 이야기 되지 않는 주제들을 다루는 것이 좋다”고 대답했다고 합니다. 그는 모든 영화를 돌아가신 아버지에게 바치는 것으로도 유명합니다. '청원'도 아버지에게 바친다는 말로 시작합니다. 이 영화는 제16회 부산국제영화제 ‘아시아 영화의 창’ 부문에 공식 초청되어 상영되기도 했습니다. '청원'이 왜 '청원'인지, 무슨 뜻인지 궁금하신 분들은 영화를 보시기 바랍니다.
아래에 '청원'에 나오는 노래 중 하나인 "What a wonderful world"와 IMDB(Internet Movie Database)에 실려 있는 산제이 감독의 말을 옮겨둡니다. 그가 장애를 가진 사람들에 대해 얘기한 것을 보면, 영화의 장인을 넘어 인류의 스승이 된 감독들이 떠오릅니다. 그는 이미 그들 중 하나이거나 그들 중 하나가 되어가고 있습니다.
What a wonderful world
I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you
And I think to myself what a wonderful world.
I see skies of blue and clouds of white
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself what a wonderful world.
The colors of the rainbow so pretty in the sky
Are also on the faces of people going by
I see friends shaking hands saying how do you do
They're really saying I love you.
I hear babies cry, I watch them grow
They'll learn much more than I'll never know
And I think to myself what a wonderful world
Yes I think to myself what a wonderful world.
IMDB Personal Quotes:
At the premiere of Black (2005): Until recently I didn't even have a proper office. I've just a couple of staffers, hence my agitation and anxiety at the premiere. I single-handedly sent out all the invitations, called up every person individually and made sure they were all there at the premiere. I agree this isn't the way for me to function. But I'm basically a middle class boy from the chawls. I can't bring myself to trust others to do my work.
Black for you may be darkness; for me it is a universal truth. Our best ideas come from the darkness of the mind; every new life is created in the darkness of the womb...
On disabled children: The physically challenged are not children of a lesser god. They're far more beautiful than the so-called normal people. They appreciate every shade of life, like my protagonist in 'Black' (2005). She's a true-blue hero.
Deep down, the disadvantaged are angry with life. They want to see/hear/talk, but are constantly groping in the dark. They are so insecure about communication that there is a whole surrender in it. They get angry over the smallest of things! Imagine the frustrations of not being fully understood...anger is an important part of their expression.
About Alzheimer's disease: The idea of forgetting...things, names, persons...terrifies me. When I forget a little thing, it is an absolute trauma until it comes back to me again. All of us have these lapses of memory - what if memory doesn't return?
About the hearing-impaired: I was fascinated by the way in which teachers and parents struggled to reach out to hearing-impaired children. How do you start the communication, how do you keep it going? What takes other children a year to learn takes them ten years for them to absorb. I watched a mother trying so hard, and with such patience, to convey the simplest things - I wanted to make a film about it right away.
I find their zest for life and unquenchable fighting spirit a thing to be admired. What a long tough struggle, yet they choose to live with energy and vitality! They don't want our pity, nor have I treated them as people who need our sympathy. You know, as they talk, they hold your hand - they're reaching out desperately, almost entirely through the touch; that is their most basic, urgent mode of communication, more than textbook grammar, than even the language of gesture. There is so much honesty in that touch. We don't touch each other anymore and I think we hear less because of that. I've never felt more reassured than when I held a deaf person's hand.
About his "lack of restraint": Listen, I was born and brought up in Bombay, where people shout at each other from the windows of flats on opposite sides of the streets. I belong to a community with a loud lifestyle. You can't expect dignity, propriety, control and detachment from ME! My talk is full-throated, my expressions full-blooded. I cannot make a film without melodrama.
About teachers: I have learned Odissi; I know what the teacher can do, why we touch his feet. We don't respect our teachers anymore, but to me God is the teacher. He comes into your life once - he can be neurotic, erratic, complex, but he transforms your life and perspective. You must not submit meekly, but question what you're taught. Then the teacher removes your fears about life, the world - and yourself...
What fun to explore a road not taken, to explore blacks, blues and grays instead of riotous colors! You know, those who do only the expected things evaporate form the minds of audiences. Audiences too want a change from the same boring formulas and anyway formulas are failing all the time. I believe that audiences make no special demands. Good fiction, made with honesty, conviction and entertainment, and they'll accept it...
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